peru2018.reismee.nl

Dag 1 en 2: heenreis en Paracas

Gisteren nog een druk dagje met een zware marathon Rotterdam, eten met de jongens en nog even lekker een kop koffie bij Connie. Benen zijn vermoeid voel ik na het lopen in de onverwachte warmte.

Maandagochtend vroeg op, laatste spullen inpakken en op weg naar Zuid-Amerika. Mauro brengt mij naar Schiedam (en heeft ruim 3 weken mijn auto) en met de trein naar Schiphol. Gaat allemaal soepel.

Vlucht naar Lima duurt 12 uur maar met 2 filmpjes en een beetje dutten te overzien. Het blijft toch een eind maar zelf voor gekozen, niet zeuren.

Net bij mooie zonsondergang de landing, bagage heel snel van de band en naar hotel in Lima (tussen de 9 en 11 miljoen inwoners) met de groep. Leeftijd 21-73 jaar. 2 stellen, de rest alleen met heel, heel veel reiservaring. De reisleider Gert is zo te merken een aardige vent, zat een paar dagen geleden nog in Oman. Wat een heerlijke temperatuur, rond 22 graden. Even geld pinnen, niet normaal wat een stapel papiertjes. Opvallend: de jongeren liggen direct op bed, we drinken met een man of 6 een paar biertjes en gaan uiteindelijk 4 uur Nederlandse tijd naar bed, vrij lange dag dus geweest.

Vroeg weer wakker en om 7 uur ontbijt want we gaan met de bus naar het nationaal park Paracas. De bus is echt ruim, zit met mijn lange benen prima. Met tussenstop 4 uur rijden en lunch op de boulevard. Ceviches , een nationaal gerecht van rauwe vis in citroensap met uien en chilipepers en wat zoete aardappels. Beetje apart maar wel lekker. Maar onze Gert roept dat je met reizen alles moet proberen van de lokale situatie.

Op het schiereiland zijn oa flamingo’s en aalscholvers te zien. Ook krijgen we een lesje geologie in de woestijn. Echt kurkdroog is het hier alhoewel direct aan de Stille Oceaan. De zon schijnt volop maar het is niet heet. Klein stukje verder stoppen we bij een klif met een uitzichtpunt over de oceaan: prachtig. Daarna wandeling naar beneden en in de bus naar Pisco voor het hotel. Hier hebben ze ook een soort tuk-tuk. Rijden alleen niet zo debiel als in Bangkok. Snel een douche en naar een eettent met tl-verlichting. Een enorme berg beef en een biertje (o,6 liter) en dat voor €11,=. En maar op tijd naar bed want morgen om 6.30 ontbijt: we gaan varen.